station vijzelgracht lijnenspel ramses shaffy

Noord-Zuidlijn in gebruik

Het project Noord-Zuidlijn, waar 50 jaar geleden al over werd gesproken en waarvan 15 jaar geleden de bouw echt begon, is 21 juli 2018 geopend door de kersverse burgemeester Femke Halsema. Zij reed met een partij genodigden van het Centraal Station naar station Noord. 's Middags was het aan de Amsterdammers om de lijn te bekijken.

kunstwerk metrostation noord kunstwerk metrostation noorderpark

Natuurlijk, iedereen heeft zijn mening over zo’n megalomaan project waarbij aan het eind de kosten het meest opvallen, ruim 3 miljard euro. De andere data van de bouw is veel interessanter. Wat te denken van de kruising met het Centraal Station, waarbij de heipalen van het station in grote hoeveelheden in de weg stonden. Deze moesten allen op een betonnen tafel geplaatst worden, maar wel zo dat de treinen konden blijven rijden. Daarna moest onder het station een sleuf gegraven om een 136 meter lang en 20 meter breed tunneldeel in af te zinken. Wat te denken van de bouw van de startschacht voor de tunnelboor aan het begin van het Damrak. Hier werd de boor in elkaar gezet. Van hier vertrok de boor richting Dam, eerst onder het water van het Damrak, maar nog voor de Beurs van Berlage onder de straat. Dat is ook het tracé dat gevolgd zal worden tot station Zuid. Wat te denken van station De Pijp dat in een zodanig smalle straat ligt dat het onmogelijk is de perrons naast elkaar te leggen. De oplossing wordt gezocht in twee verdiepingen. Best handig is een uitgang direct op de Albert Cuypmarkt.

metrostation centraal station kunstwerk metrostation rokin

Maar er zijn meer weetjes.

Er is in totaal 119.626.655 kilo aan staal gebruikt. Dat zijn omgerekend zestien Eiffeltorens.
De lijn is 9,7 kilometer lang, waarvan 7,1 km ondergronds is gelegen.
Ten gerieve van ons mobieltje is overal 4G-verbinding beschikbaar. Om dit te realiseren zijn er 194 antenne-installaties aangebracht en is er ringleidingsysteem van 11,5 km dat met coaxkabels ervoor zorgt dat je overal dekking hebt.
De langste roltrappen van de Benelux zijn met 47 meter in station Vijzelgracht te vinden.
Nu we het toch over de Vijzelgracht hebben: hier verzakten op 10 september 2008 meerdere panden zo'n 20 centimeter door lekkage in de damwanden. Er zijn overigens meer verzakkingen geweest maar nergens van deze omvang en ook was bij een aantal niet zeker of die door de station- of tunnelbouw zijn veroorzaakt. Maar in geval van twijfel geldt JA.

metrostation rokin metrostation rokin archeologische vondsten

Het archeologische zoekwerk in de modder bij verschillende stations en de startschacht heeft een voorraad van ruim 700.000 objecten opgeleverd.
Sinds het besluit om de Noord-Zuidlijn aan te leggen zijn er 6 wethouders geweest. Het gaat om Geert Dales, Hans Gerson, Tjeerd Herrema, Eric Wiebes, Pieter Litjens en Sharon Dijksma. Herrema is tussentijds afgetreden vanwege de verdubbeling in bouwkosten en extra bouwtijd van 2 jaar. Maar voor alle wethouders is de Noord-Zuidlijn een hoofdpijndossier.
Prognoses zijn zeer rekbaar gebleken. Waren de kosten in eerste instantie begroot op 681 miljoen euro, het werd 3100 miljoen (3,1 miljard) euro. In de eerste modellen wordt gerekend met 200.000 reizigers per dag, nu worden 120.000 reizigers per dag verwacht. In 1996 wordt er van uitgegaan dat de metrolijn in 2005 zal rijden, echter 22 april 2003 is de eerste bouwdag van de Noord-Zuidlijn. Dat is op 21 juli 2018 5.569 dagen geleden.